Om mig

Jag föds 1950 och sången, musiken, teatern och operan blir viktiga delar
i mitt liv. Hos Vår Teater kom jag som barn älska att stå på scen. Främst
var sången det jag tyckte bäst om, så också i skolan, men tyckte också
om att agera, i roller som Karlsson på Taket,  var väldigt roligt.

Barnteater sång och musik
Det blev genom åren många roller i föreställningar för barn av barn
inom ramen för Stockholms Stadsbibliotek. Elsa Olenius och
Maj Samzelius hjälpte mig att komma med i TV- och filmproduk-
tioner som t.ex. Barna i Bullerbyn. Vår Teater var också
inkörsporten till att vara med i musikalen Oliver och operetten
Vita HästenOscarsteatern liksom  i Sankta Johanna av
Berhard Shaw Vasateatern.

IStockholms Gosskör fick jag min musikaliska skolning även
om jag redan tidigare fått pianolektioner och var van att stå
inför publik. Erik Ahlgård gjorde mig omgående till solist i
kören när jag började där som gossopran.

Efter målbrottet
Efter målbrottet gick jag med i några kyrkokörer men då som
1:a bas. Från det röstläget arbetar jag mig uppåt till tenor-
stämman: Då återvände jag till Gosskören där jag sedan var
med ända fram till "lumpen" 1972. Sedan började jag i
Mikaeli Kammarkör. 

De dynamiska körledarna,  Roland Nilsson i  Gosskören
och Anders Eby i Mikaeli Kammarkör, var båda väldigt
fordrande men delade samtidigt med sig av sin repertoarkän-
nedom och deras musikalitet på ett sätt som präglar mig
än idag.

Mot mitten av 70-talet blir jag objekt Musikhögskolan
i Stockholm
 och börjar då även med sånglektioner. Mer
av en slump sökte jag till
Statens Musikdramatiska Skola
i Stockholm
, nuvarande
Operahögskolan- och kom in! 
En helt ny värld öppnade sig för mig.

Operahögskolan
Under skoltiden medverkade jag i kören ute på Drottning-
holmsteatern
i "Cosi fan tutte" och "Kärleksdrycken". 
Jag gick ur skolan med diplom som Operasångare efter
att vi på Kungliga Operan gjort vår sista elevföreställning
"Gianni Schicchi" av Puccini med Hovkapellet och med
regi av Anmargret Pettersson.

Hovkapellmästare Curt Bendix var en av de lärare som
jag kanske minns mest, om nu någon av lärarna skall framhållas.
Generös och med en oerhörd repertoarkännedom som lyfte och
inspirerade oss. Man kände historiens vingar när man jobbade
med honom.Det var underbart. 

Efter genomgången utbildning har jag medverkat på Norrlands-
operan
i "Barberaren i Sevilla" och i olika fria grupper med 
bl.a. "Folk och rövare i Kamomilla Stad", "Värmlänningarna",
med bl.a. turné i USA, till vikingasångspelet "Inga i Snottsta",
skrivet med anledning av
Vallentuna Kommuns 350-års jubileum.

Gino Bechi
I början på 80-talet åkte jag till Italien för en "interpretationskurs"
hos Gli Amici della Musica di Enrico Caruso i Florens med
Gino Bechi som Maestro. Gino, då i 70-årsåldern, var en mycket
stor operasångare (baryton) som hade en fantastisk karriär bakom
sig. Han visade sig vara underbart generös människa.

 

Här ett exempel från på Ginos röst från1940 - Renatos aria 
"Eri tu" ur "Maskeradbalen" ,inspelad den 10 juni, 1940,
samma dag som Italien gick med i II:a Världskriget
Nazitysklands sida mot Frankrike.

Den fascistiska censuren ingrep mot ett avsnitt i texten. T. ex.
fick inte England nämnas utan omskrivs som "la sua patria" dit
Amelia, Renatos hustru (som på inspelningen sjungs av
Maria Caniglia) och Renato skall skickas! 

Gino berättade att Romoperans ensemble tog tåget från Rom
upp till Millano och La Scala, där RAI hade utrustning för att
både sända och spela in.

Dirigenten var Tullio Serafin och inspelningen gjordes  "live"
men utan publik. Som Riccardo hade man  Beniamino Gigli. 
För övrigt gjorde Giglis dotter rollen som Oscar!

Ginos sångteknik var av "den gamla skolan". Pedagogiken var
även den en ny upplevelse. Under de kurser i Florens och
Barcelona som jag gick för Bechi var den genomgående tanken
att vi skulle lära oss av "
det goda exemplet".

Felen var det inget problem med att identifiera för adepterna
men det var viktigare att lära sig att försöka göra rätt genom
att utgå från det som var bra än att försöka undvika att göra fel.  

Mycket av det som karaktäriserar min röst och min teknik
kommer från dessa kurser från 80-talet.

Förlorade rösten i början på 80-talet

En morgon, efter en konsert, vaknade jag med en
obehaglig smak i munnen och rösten, den lät som om
någon "spelade på en såg". Det var fruktansvärt och
oförklarligt. Det tog sedan sju år innan jag fick en
medicinsk förklaring och hjälp med att ta mig ur detta.

Den inneboende längtan efter att åter få sjunga har
gjort att jag sökt mig till olika sammanhang där de
uppskattat min röst.

Nu, efter mer än 30 års behandlingar, närmar jag mig
den dag då rösten är helt återställd.

Fortbildningar
OperaregiutbildningOperahögskolan för Folke
Abénius
var liksom SångmedodikMusikhögskolan
i Stockholm
naturliga "påbyggnadskurser" liksom min
medverkan i Operavännernas kör, Opera Viva, där
jag också snabbt fick solistuppdrag.

De senaste åren
Jag medverkade i Vokalensemblen Convoce där
jag gjort en del solistinsatser. Mozart, Strauss,
Wagner, Donizetti, Bellini
och inte minst Verdi
svarar för den underbara musik som Convoce framför.


Inom Convoce hade jag många solouppdrag t.ex. vid
julkonserterna. Med utdrag ur Donizettis tre operor 
Anna Bolena, Maria Stuarda och Roberto Devereux
skapade Conny Holmgren en helaftonsföreställning
som han kallar 3 Tudor Queens

Convoce tunerade en del med denna föreställning.
Det finns även en studioinspelning av den. På den
sjunger jag Leicester i Maria Stuarda och titelrollen
i Roberto Devereux.

Längtan efter att få ge mig i kast med ett större
projekt än utdrag ur operor och halvsceniska fram-
föranden, gjorde att jag under hösten 2009 och
våren 2010 satsade på att få sätta upp Mozarts 
"Cosi fan Tutte"
i ett projekt i samarbete med
Folkuniversitetet.

Jacob Moscovicz var musikaliskt ansvarig.
Vi kallade oss OperaNova.se, Under Bilder kan
du se hur vi såg ut och här hittar du en del om
produktionen. Den sista föreställningen gavs den
24 maj 2010.

Det ena gav det andra och Jacob och jag realiserade
en gamnal dröm. Vi gjorde den 19 april - 10 maj, 2009,
en konsertserie med Tyska Lieder tillsammans.
Jacob
hade en bekant med en bra lokal att ha konserterna i.

 

På Skeppar Karls Gränd nr 4 i Gamla Stan i Stockholm  
ligger
Skeppar Karls Salong.
På programmet stod bl.a.
Adelaide av Beethoven, An die Musik,Die Forelle
av Schubert och hela sångcykeln Dichterliebe av
Robert Schumann. Vi avslutade sedan med Ave Maria
av Schubert som extranummer.

Med Jacobs videokamera spelade vi in valda delar som
du kan se på YouTube och här på min hemsida.

"coOPERAtion"  kallades ett samarbete mellan
KFUMs Kammarkör och Stockholms Kammarkör i
Eric Ericssonhallen (feb.-2011) där jag sjöng tenorsolot i
"Libiam" ur Verdis La Traviata. Under sommaren gjorde vi
om det igen på Confidensen ute vidUllriksdals Slott. 

Idag
Efter årskiftet 2011 - 2012 började jag i Akademiska
kören
(under Håkan Sunds ledning). Våren 2012
deltog vi ett projekt tillsammans med andra körer i Gävle-
trakten, där vi i Gävle Konserthus framförde Carl Orfs
"
Camina Burana". Under Vårkonserten framförde vi
Mendelssons "Hear my prayer" med mig som solist.
 

Rolf